Hvirvelløse dyr - regnorm forsøg

 D. 06.01.2020

Med dette projekt har vi været rundt nede ved vores biotop, hvor vi her har gravet/fundet 4 regnorme, som vi her vil lave et forsøg med. Forsøget går ud på at vi vil undersøge hvordan regnorm bevæger sig rundt i jorden - i et syltetøjsglas 

Med dette forsøg vil vi observere regnormenes adfærd, hvordan den bygger gange og den spiser appelsinskraldet. For at understøtte børns udvikling og naturfaglige kompetencer, vil vi med vores forsøg tage udgangspunkt i de 13 naturvidenskabelige kompetencer. dog kun med fokus på at kunne forudsige hvad der sker. Med dette forudser vi at vi kan se regnormene har dannet sig gange og at de har spist appelsinskraldet. Derudover observere vi hvad der sker, her kigger vi efter gangene. Til sidst konstruere vi vores forsøg ved at tage sten i bunde af syltetøjsglasset, skiftevis jord og sand. appelsinskrald i toppen og til sidst laver huller i låget så regnormene kan få ilt.(Ejbye-Ernst, Stockholm s.183)Dette vil vi dokumentere med billeder. 

Forud for vores forsøg har vi udarbejdet en SMTTEmodel. 

SMTTE - Regnorme

Sammenhænge:

En gruppe af børn på 4 i alderen 4-5 år , deltager i en aktivitet, hvor de får en større viden omkring regnorme.

Mål: 

At børnene i forhold til deres alder, skal have et større kendskab til regnorme, fx de skal lære hvor de bor, hvad de spiser, hvordan de formerer sig og berøring af dem. Alle børnene er aktiv deltagende, at de lære forskellige spor  efter regnormen og at børnene oplever en vis form for glæde. 

Tegn: 

At børnene både under og efter forsøget gør brug af deres viden omkring regnormene og får sat begreber på. At vi oplever at børnene får en større forståelse for dyrets levevilkår og at man også passer på dyrerene. 

Tiltag: 

- Vi tegner regnormen 

- Vi graver/leder efter regnorme

- Vi vil undersøge hvordan regnorm bevæger sig rundt i jorden - i et syltetøjsglas 

- Læs en bog om regnorm 

Vi laver regnorme af knæ nylonstrømper som i fylder med blade og binder et stykke garn i enden på så kan hvert barn trække rundt med sin regnorm, der har maven fyldt med blade

Evaluering: 

En dialog med børnene hvor vi er lyttende og hvor børnene evt kan male, tegne, fortælle om hvad de har oplevet. Dette vil vi bruge som dokumentation. 


Her ses de 4 regnorme 

Sten som bliver lagt i bunden 

Efterfølgende af sand 

Jord 

Og til sidst appelsinskrald 



Til sidst prikkede vi hul i låget og





 Vi puttede syltetøjsglasset under en papkasse, fordi så håber vi ormene opfører sig som de plejer. 



D. 10 januar

Indtil videre kan man ikke se der er sket noget som helst, vi påtænker at vi ikke kommer til at se hvad der sker, fordi både jorden og sandet er vådt og der virker som om det er for "tungt" for regnormen, men vi giver det lige et par dage mere og ser hvad der sker.



D. 17 januar 



Efter mange dages venten, er der endelig sket noget ved vores regnorme forsøg!!! Man kan nu tydeligt se hvordan regnormen har bevæget sig op ad, og at vores forudsigelse holdte stik (Ejbye-Ernst, Stockholm s.183). Dog havde vi også forudset at de ville spise af appelsinskraldet det havde de ikke, det er bare blevet råddent. Så derfor har vi nu stoppet forsøget fordi vi også har fået set det vi gerne ville se. 





Litteratur: 

Niels Ejbye-Ernst, Dorte Stockholm, Natur og udeliv udelivet i pædagogisk praksis, Systime 2015




Kommentarer

  1. Fint med SMTTE-model og inddragelse af de naturvidenskabelige kompetencer :-) Hvorfor har I valgt appelsinskrald? Overvej to ting i forhold til indretning af jeres syltetøjsglas
    - læg lidt grus / småsten i bunden. De vil fungere som et dræn, så jorden ikke bliver for våd.
    - lav tyndere lag af sand , således at jordlagene er tykkest.
    Det tager flere uger inden I ser noget resultat af omrøringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har valgt appelsinskrald fordi det var det vi havde til rådighed ;-)
      Vi har lagt sten i, men mon de er for store nu når du skriver sådan?
      Vi venter og ser hvad der sker, ellers overvejer vi at lave det om

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Plantehold

Dyrehold B

Gravid Guppy og tilføjelse af planter