Hvirvelløse dyr - regnorm forsøg
D. 06.01.2020
Med dette projekt har vi været rundt nede ved vores biotop, hvor vi her har gravet/fundet 4 regnorme, som vi her vil lave et forsøg med. Forsøget går ud på at vi vil undersøge hvordan regnorm bevæger sig rundt i jorden - i et syltetøjsglas
Med dette forsøg vil vi observere regnormenes adfærd, hvordan den bygger gange og den spiser appelsinskraldet. For at understøtte børns udvikling og naturfaglige kompetencer, vil vi med vores forsøg tage udgangspunkt i de 13 naturvidenskabelige kompetencer. dog kun med fokus på at kunne forudsige hvad der sker. Med dette forudser vi at vi kan se regnormene har dannet sig gange og at de har spist appelsinskraldet. Derudover observere vi hvad der sker, her kigger vi efter gangene. Til sidst konstruere vi vores forsøg ved at tage sten i bunde af syltetøjsglasset, skiftevis jord og sand. appelsinskrald i toppen og til sidst laver huller i låget så regnormene kan få ilt.(Ejbye-Ernst, Stockholm s.183)Dette vil vi dokumentere med billeder.
Forud for vores forsøg har vi udarbejdet en SMTTEmodel.
SMTTE - Regnorme
Sammenhænge:
En gruppe af børn på 4 i alderen 4-5 år , deltager i en aktivitet, hvor de får en større viden omkring regnorme.
Mål:
At børnene i forhold til deres alder, skal have et større kendskab til regnorme, fx de skal lære hvor de bor, hvad de spiser, hvordan de formerer sig og berøring af dem. Alle børnene er aktiv deltagende, at de lære forskellige spor efter regnormen og at børnene oplever en vis form for glæde.
Tegn:
At børnene både under og efter forsøget gør brug af deres viden omkring regnormene og får sat begreber på. At vi oplever at børnene får en større forståelse for dyrets levevilkår og at man også passer på dyrerene.
Tiltag:
- Vi tegner regnormen
- Vi graver/leder efter regnorme
- Vi vil undersøge hvordan regnorm bevæger sig rundt i jorden - i et syltetøjsglas
- Læs en bog om regnorm
Vi laver regnorme af knæ nylonstrømper som i fylder med blade og binder et stykke garn i enden på så kan hvert barn trække rundt med sin regnorm, der har maven fyldt med blade
Evaluering:
En dialog med børnene hvor vi er lyttende og hvor børnene evt kan male, tegne, fortælle om hvad de har oplevet. Dette vil vi bruge som dokumentation.
Litteratur:
Niels Ejbye-Ernst, Dorte Stockholm, Natur og udeliv udelivet i pædagogisk praksis, Systime 2015
Fint med SMTTE-model og inddragelse af de naturvidenskabelige kompetencer :-) Hvorfor har I valgt appelsinskrald? Overvej to ting i forhold til indretning af jeres syltetøjsglas
SvarSlet- læg lidt grus / småsten i bunden. De vil fungere som et dræn, så jorden ikke bliver for våd.
- lav tyndere lag af sand , således at jordlagene er tykkest.
Det tager flere uger inden I ser noget resultat af omrøringen.
Vi har valgt appelsinskrald fordi det var det vi havde til rådighed ;-)
SletVi har lagt sten i, men mon de er for store nu når du skriver sådan?
Vi venter og ser hvad der sker, ellers overvejer vi at lave det om