Science - bænkebiderforsøg

 Vi vil gerne undersøge hvilken vej bænkebiderne søger!





Smttemodel: 


Sammenhæng: 

Vi vil lave et forløb med bænkebiderne med henblik på science med børn i alderen 3-4 årige. Under forløbet vil vi have fokus på læreplanstemaet: “natur, udeliv og science" som skal bidrage til at børnene bliver bekendt med at få en forståelse af hvirvelløse dyr med henblik på bænkebiderne, deres omgivelser og levevilkår. Derudover vil vi have fokus på “personlig udvikling”. hvor børnene skal få et større ordforråd og at både børn og voksne får sat de rigtige begreber på, vi anvender katalog viden, analog viden, dialogisk viden og kropslig viden. Ved katalog viden drøfter vi med børnene faglige begreber på bænkebiderne, som f.eks. farven grå, ovalt skjold, tæller ben og at bænkebideren har antenner. Ved analog viden, får børnene stimuleret deres sanser i det at de rører ved bænkebideren og det  kan kilde i hånden. Samtidig med det bliver deres sanser også stimuleret ved at de skal ud og finde bænkebiderne under træstubben, fliser osv. det kan være grænseoverskridende da der også kan dukke andre dyr op end det vi leder efter. Ved dialogisk viden diskutere vi og kommunikere omkring hypotesen omkring hvor vi tror bænkebiderne går hen. Kropslig viden, er i spil ved at børnene er med til at selv at finde bænkebidderne, stille forsøget op og er derfor i bevægelse under hele forløbet. 



Mål: 

  • At børnene får et bedre kendskab til bænkebiderne 

  • At børnene ser hvor bænkebiderne foretrækker at gå hen 

  • At både børn og voksne får sat de rigtige begreber på. 

  • At børnene viser en interesse for bænkebiderne 



Tiltag: 

  • Udforske andre steder hvor bænkebiderne befinder sig 

  • Tegne bænkebidere, før og efter forløbet

  • Lave eksperimenter med bænkebider


Tegn: 

  • Anvender de rigtige begreber vi har præsenteret dem for undervejs i forløbet



Evaluering: 

Vi vil dokumentere ved hjælp af billeder og videoer. Snakke med børnene omkring billederne og deres erfaringer.






Vi finder bænkebidder under træstubbe

Kommunikere: Vi snakker om at det er en bænkebider, hvilken farve og form har den, hvilke levevilkår de har, det gør vi mens aktiviteten står på.



Vi fandt blandt andet også skolopender, som kan være en overraskelse for børn, som vi også skriver i sammenhæng i SMTTE




Forudsige: “Hvad tror du bænkebideren spiser og gemmer sig i ?”



Vi putter marmelade i og vindruer i hver sin ende

Vi laver også forsøget med, tør og våd jord



Eksperimentere: Hvordan kan vi undersøge det? Vi undersøger det ved at vi går ud i naturen og finder nogle bænkebidere under forskellige slags træstubber. Herefter samler vi alt ca. 20 bænkebidere og tager dem med hjem til vores forsøg. Da vi kommer hjem, har vi fra en tidligere dag tømt en mælkekarton og skære den herefter halvt over så vi i alt har 2 forsøg. Det første forsøg, har vi til formål at vi vil undersøge hvad for 2 ting de ville gå hen til og spise. Her ligger vi i den ene ende tyttebærmarmelade og i den anden ende vindruer. Det andet forsøg, vil vi undersøge hvad de vil gemme sig i. Her ligger vi noget tørt jord i den ene ende og noget vådt jord i den anden ende. 

Vi har filmet forsøgene, som kan ses herunder

Forsøg 1

https://www.youtube.com/watch?v=MWPw4mCG63E


Forsøg 2

https://www.youtube.com/watch?v=ui8qAGh6aGk


Vi opstiller hypoteser inden vi går igang
Vi mener at bænkebidderne vil gå hen til det søde marmelade da det er sødt. Vi tror at bænkebidere vil gå hen til det våde jord da vi fandt bænkebiderne under en træstubbe, og her var det fugtigt. 





Disse to billeder er hvordan de har fordelt sig efter 15minutter


Observere: Vi står og observere i 15 min, hvilken vej de går og efter 1 time kommer vi tilbage og ser hvor bænkebiderne er henne




Vi opdager at de fortrækker at være i det tørre jord, da der her befinder sig 7 stk og 3 stk i det våde jord

Vi opdager at de fortrækker vindruerne, her finder vi 8 stk og 2 stk i marmeladen


Drage konklusioner:  Hvad kan du se? Efter at have placeret ca. 10 bænkebidere i midten af kartonen og flytter skillevæggene, kan vi se at med det første forsøg, med hvad de foretrækker at spise, at de fleste bevæger sig hen mod marmeladen. Efter 1 time kan vi se at de foretrækker vinduerne. Med forsøg 2, hvad de foretrækker at gemme sig i. Kan vi se at de fleste søger hen mod det tørre jord. Efter 1 time er der fortsat flest ved det tørre jord. 






Vi troede ud fra vores hypoteser at bænkebiderne ville søge andre veje, og med dette forsøg kan vi konkludere at det er godt at prøve ting af inden man konkludere noget! Vi skal dog i næste uge igen lave forsøget denne gang låner vi 3 børn og lave et eksperiment lignede for at få børnenes perspektiv




Litteraturliste:

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv - Uderummet i pædagogisk praksis. København: Hans Reitzels Forlag.







Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold E

Plantehold

Gravid Guppy og tilføjelse af planter