Fugle i pædagogisk praksis
Vi har lavet foder til fugle i form af fuglebolde. Vi har placeret fugleboldene i en gårdhave i et træ. Vi har tilrettelagt en SMTTEmodel ud fra et forløb omkring fugle med børn i alderen 4-5 årige i 2 uger. Vi mener også at et forløb med fugle kan laves i vuggestuen, her handler det om at vi pædagoger går foran og styrer aktiviteten. Hvorimod at når vi har med 4-5årige kan vi være ved siden af og guide børnene.
Sammenhæng
Vi vil have et tema om fugle over 2 uger, og vil inddrage målgruppen 4-5 årige.
Under forløbet vil vi have fokus på læreplanstemaet: “natur og naturfænomenet som skal bidrage til at børnene bliver bekendt med at få en forståelse for fugle, deres omgivelser og levevilkår. Derudover vil vi have fokus på “personlig udvikling”. hvor børnene skal få et større ordforråd og at både børn og voksne får sat de rigtige begreber på, vi anvender katalog viden, analog viden når vi har fingrene i fuglemaden, dialogisk viden hvad tror vi fuglene spiser.Vi vil have fokus på “social kompetence”, som skal indgå positive relationer til de andre børn og voksne. Vi har valgt at lave fuglemad, vi håber at det tiltrækker fuglene så vi kan se dem tættere på og artsbestemme dem, og vi håber på at kunne se hvad de spiser.
Mål
At børnene får et bedre kendskab til fugle
At børnene ser hvad fuglene spiser
At både børn og voksne får sat de rigtige begreber på.
At børnene viser en interesse for fuglene
Tiltag
Kigge i forskellige bøger omkring fugle for at artsbestemme dem og gøre brug af bøger med fakta omkring fuglene og hvor man efterfølgende kan høre de forskellige fugles stemmer. f.eks. bogen børnenes fuglebog og fuglene omkring os
Tegne fugle
Synge, f.eks, jeg ved en lærkerede
Vi vil lave fuglemad
Tegn
Anvender de rigtige begreber vi har præsenteret dem for undervejs i forløbet
At børnene lege fugle når der er fri leg
Tegner børnene fugle?
Børnene begynder at benævne fuglene ved navn
Evaluering
Vi vil dokumentere ved hjælp af billeder og videoer. Snakke med børnene omkring billederne og deres erfaringer.
Kommentarer
Send en kommentar