Fugle i pædagogisk praksis

Vi har lavet foder til fugle i form af fuglebolde. Vi har placeret fugleboldene i en gårdhave i et træ. Vi har tilrettelagt en SMTTEmodel ud fra et forløb omkring fugle med børn i alderen 4-5 årige i 2 uger. Vi mener også at et forløb med fugle kan laves i vuggestuen, her handler det om at vi pædagoger går foran og styrer aktiviteten. Hvorimod at når vi har med 4-5årige kan vi være ved siden af og guide børnene.

Her ses materialerne og ingredienserne til projektet 

Først smeltes svinefedtet i en gryde 

De 2 forskellige slags fuglefoder blandes sammen i en skål 

Efter svinefedtet er smeltet, hældes blandingen i gryden 

Imens fedtet bliver smeltet, forberedes beholderne, med snor i kopperne og et forsøg på at sætte en spisepind i koppen som ståpind 

Blandingen fyldes i beholderne og sættes i køleskabet i 2-3 timer 

Vi prøvede også med en tom toiletpapirrulle, hvor vi rullet det i fedtet og drysset foderet over dem. dette lykkes desværre ikke da foderet faldt af. 

De velykket fodrebolde hænges op i træet. 

Efter nogle dage har vi observeret fodreboldene og kan se at der ikke har været nogle fugle. dDette kan skyldes at vi har observeret at der går mange katte omkring området eller at vi nærmere os foråret og at fuglene derfor selv begynder at finde føde og derfor ikke har det store behov mere for foderbolde. 


Smttemodel:

Sammenhæng


Vi vil have et tema om fugle over 2 uger, og vil inddrage målgruppen 4-5 årige. 

Under forløbet vil vi have fokus på læreplanstemaet: “natur og naturfænomenet som skal bidrage til at børnene bliver bekendt med at få en forståelse for fugle, deres omgivelser og levevilkår. Derudover vil vi have fokus på “personlig udvikling”. hvor børnene skal få et større ordforråd og at både børn og voksne får sat de rigtige begreber på, vi anvender katalog viden, analog viden når vi har fingrene i fuglemaden, dialogisk viden hvad tror vi fuglene spiser.Vi vil have fokus på “social kompetence”, som skal indgå positive relationer til de andre børn og voksne. Vi har valgt at lave fuglemad, vi håber at det tiltrækker fuglene så vi kan se dem tættere på og artsbestemme dem, og vi håber på at kunne se hvad de spiser. 




Mål 

  • At børnene får et bedre kendskab til fugle

  • At børnene ser hvad fuglene spiser

  • At både børn og voksne får sat de rigtige begreber på. 

  • At børnene viser en interesse for fuglene 



Tiltag

  • Kigge i forskellige bøger omkring fugle for at artsbestemme dem og gøre brug af bøger med fakta omkring fuglene og hvor man efterfølgende kan høre de forskellige fugles stemmer. f.eks. bogen børnenes fuglebog og fuglene omkring os

  • Tegne fugle 

  • Synge, f.eks, jeg ved en lærkerede 

  • Vi vil lave fuglemad 


Tegn 

  • Anvender de rigtige begreber vi har præsenteret dem for undervejs i forløbet

  • At børnene lege fugle når der er fri leg

  • Tegner børnene fugle?

  • Børnene begynder at benævne fuglene ved navn



Evaluering 

Vi vil dokumentere ved hjælp af billeder og videoer. Snakke med børnene omkring billederne og deres erfaringer. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold E

Gravid Guppy og tilføjelse af planter

Dyrehold C