Dyrehold E

 Perspektivering

15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
Vi har lært at se forskel på en hun guppy og en han guppy og at der findes forskellige arter af guppyer f.eks. vores art slørhaleguppyer. Derudover har vi lært at der skal være en bestemt temperatur i vandet for denne slags guppy art. Så ha vi fundet ud af at de ikke spiser særlig meget og at hvis vi giver dem for meget mad falder maden til bunden. vi har lært og oplevet at akvariets låg, skal være helt på plads, da vi oplevet at en af vores hanner, hoppet ud af akvariet og begik selvmord. Vi har lært at en vigtig del af livet i akvariet er at have snegle og levende planter for at opretholde akvariets miljø. 

16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Er det etisk korrekt at anskaffe sig dyr i en børnehave, hvis der ikke er ressourcer til at personalet passer det? 

- Hvilke overvejelser skal man gøre sig i forhold til hvilket dyr man anskaffer sig i en børnehave? F.eks socialt eller ikke socialt dyr? 

- Stresser man dyret for meget, ved at inddrage det i pædagogiske aktiviteter? 

- Kan det give børnene en større ansvarsfølelse over for mindre dyr, i det de for et større kendskab og forhold til dem, end de umiddelbart ellers ville gøre?

- Er det etisk korrekt at bortskaffe sig dyret, ved at skylle det ud i toilettet? 


17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
Dyreholdet giver anledning til almen dannelse, da det giver et ansvar at skulle passe et dyr. 
Her med støtter vi det kommunikative og sproglige færdigheder, og danner børnene en interesse for det naturfaglige område. 

18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
- At vi kan se at hannerne finder hunnerne interesante
- At de spiser
- Det er beroliggende at kigge på 
- At det er et fascinerende at kigge på 

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Plantehold

Gravid Guppy og tilføjelse af planter