Dyrehold C
Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning 2 (naturvidenskabsfestival)
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.SMTTEMODEL:
Sammenhæng:
Vi vil gerne have børnehavebørn med i alderen 5-6 årige.
I forhold til den styrkede pædagogisk læreplan vil vi med vores dyrehold af guppyer, vil vi give børnene en begyndende naturfaglig viden og forståelse for fiskenes betydning i vores natur/hav. Så at børnene på længere sigt får en grundlæggende naturfaglig dannelse og at vi kan medvirke til at de forstår fiskenes betydning i naturen/havet. Med henblik på børnenes kontakt til fiskene, får børnene udvidet deres sanseverden og derved udvidede deres viden og forståelse. (Socialministeriet, 2018, s. 44-45) Med henblik på børnenes læringsudbytte vil vi arbejde med følgende vidensformer. Den kataloge viden, hvor vi arbejder med faglige begreber. Analog viden, hvor vi danner viden fra iagttagelser og sanseerfaringer. Dialoge viden, hvor vi her vil snakke om tingene og fortolke iagttagelser. Samt den kropslige viden, hvor vi lærer af vores erfaringer og stimuli af kroppen. I processen ved at iagttage fiskene i akvariet, får børnene mulighed for at observere, undersøge, drage konklusioner, kommunikere, opstille hypoteser, eksperimentere, forudsige, stille spørgsmål og klassificere. (Ejbye-Ernst, Stockholm s. 60-61). I følge Ulla Didriksen "Hvis børnene inkluderes i pasning og pleje af institutionens dyr, giver det børnene en indsigt i dyrenes liv og adfærd og naturen, men også en indsigt i, hvad det kræver af os mennesker, hvis dyrene skal have ordentlige forhold.
»Børnene lærer, at vi har dyrene, fordi vi bruger dem, og at vi er nødt til at passe dyrene, fordi de er afhængige af os,« siger Ulla Didriksen. Børnene lærer at omgås dyrene og efterhånden at aflæse deres adfærd. Det er en viden, som delvist kan overføres til forholdet mellem mennesker og dermed styrke børnenes evne til at danne relationer."(Larsen, 2012). Børnene er ofte fremmedgjorte i forhold til dyrerne. Samfundets disneyficering (antropomorfisme) af dyrerne er med til at give et forkert billede af dyrernes behov, udseende, adfærd og kvaliteter. Ved at arbejde naturfagligt med fiskene, styrker vi ikke mindst deres begrebsverden og naturfaglige viden, med er også med til at give et mere rigtigt billede af fiskene og omgivelserne(Edlev, 2015, s. 172). Mål:
Målet for aktiviteten er at børnene begynder at få en forståelse for fisk og hvad de lever af og vi vil gå mere i dybden med guppyer.
Tiltag:
- Lave et akvarie af pap
- Samle sten og skaller ved stranden og indrette et akvarie
- Smage en fisk
- Lave fisk af pap
Tegn:
At børnene viser interesse og over tid begynder at bruge de ord vi introducere for dem.
Evaluering:
Vi vil løbende evaluere på forløbet med hinanden og børnene.
11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
Dette punkt vil blive opdateret, hvis mulig afprøvelse med børn/barn.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Det er pædagogernes rolle at anskaffe dyrene, akvariet, evt bortskaffelse af døde dyr og maden til dyrene. Derudover skal pædagogen også sørge for at dyrene, sammen med børnene, bliver fodret og akvariet bliver holdt rent. Det ville være en god ide at pædagogen har lavet en liste over hvilket barn der skal passe dyrene, så børnene ved hvornår det er deres tur til at passe og fodre dyrene. Derved opnår man at alle børn bliver set og hørt. Under ferielukning og i weekenderne er det pædagogernes ansvar at give fiskene mad.
Litteratur:
- Larsen, J. H. (2012). Tema: dyr i pædagogik. Dyr er en øjenåbner. Hentet 17. Januar 2020 fra Børn og unge: http://www.boernogunge.dk/internet/boernogunge.nsf/0/AFB00E59FA8DC773C1257A9A003E2904?opendocument
- Edlev, L. T. (2015). Kapitel 6: Spejling og indlevelse i naturen . København : Munksgaard.
- Socialministeriet, B. o. (2018). Natur, udeliv og science . I B. o. socialministeriet, Den styrkede pædagogiske læreplan - rammer og indhold (s. 44-45). Børne og socialministeriet
- Niels Ejbye-Ernst, Dorte Stockholm, Natur og udeliv udelivet i pædagogisk praksis, Systime 2015
Kommentarer
Send en kommentar