Friluftsdag ved Slivsøen Hoptrup
D. 9 December
I dag har vi friluftsdag. Vi har valgt at vi gerne vil have nogle børn med så vi kan få afprøvet nogle ting med dem. Der kommer billeder undervejs hvor vi beskriver hvad vi har lavet.
Vi leder efter dyr under store træstubbe, vi fandt bænkebidder, regnorme og et tusindben
Efter vi havde fundet dyr, gik vi igang med at kløve brænde så vi kunne få tændt et bål. I friluftslivet er der en spændingsdimension mellem leg og alvor, fordi at der er altså er reelle konsekvenser i aktiviterne f.eks. når vi beder børnene om at kløve brænde så er der jo en chance for at man kan komme til skade med øksen, derfor fortalte vi dem hvordan de skulle håndtere en økse, vi gjorde det uden at vi overførte en frygt i dem om hvad der kan ske (Sølvik, 2011).
Vi havde planlagt hjemmefra at vi skulle lave svensk pølseret, børnene skulle hjælpe os med at gøre maden klar.
Her ses noget af processen med madlavning over bålet. Det smagte rigtig godt og det samme fortalte børnene.
Efter vi havde spist, hjalp vi hinanden med at få ryddet op og drengene samarbejdede om at vaske op.
Afslutningsvis lavede vi skumfiduser over bål, her krævede det tålmodighed så skumfidusen blev nok.
Efter vi havde afleveret børnene skulle vi selv prøve nogle ting af, vi prøvede f.eks. at lave et pagodebål.
Vi fandt ud af at det vigtigt at man prøver tingene af ude i praksis, som Dewey siger " learning by doing" altså vi skal af prøve tingene i praksis for at lære. Vi havde f.eks. lidt problemer med pagodebål, da vi havde forstillet os at vi bare tændte et bål og efter lidt tid kom der gløder til vores kylling i saltdej, men fordi vores bål ikke var stort nok var det svært at tage gløder fra til at tilberede vores mad i. Samtidig havde vi også svært ved at holde liv i vores bål, vi ved til næste gang at vi skal bruge en anden bålteknik end den vi brugte.
Sølvik, R. (2011). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I: Souilé, T. & Therkildsen, B. (Red.), Friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 80-92). Handicapidrættens Videnscenter.
Kommentarer
Send en kommentar