Dyrehold A
Dyreholdsopgave A
1. Vælg en bruger/borger gruppe
Vi vil arbejde med børn i alderen 3-6år i dagtilbud.
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
I følge Ulla Didriksen "Mange større børn har af og til udtrykt, at hvis der bare fandtes en skole med levende dyr, så skulle de nok få lært matematik og skrevet lange stille og rapporter. Dyrene er et fantastisk læringsredskab" (Didriksen, 2008, s. 27).
Derfor er vores mål at vi skal bruge et dyr som læringsredskab.
"Børn lærer af hvad de ser, hører og oplever. De har en stor tilpasningsevne og tager meget af det, de oplever, for givet" (Didriksen, 2008, s.27).
En af vores mål er at børnene ikke kommer til at tage det de lærer for givet. Og at de får en forståelse og kendskab til dyrets livsbetingelser og levevilkår.
Kommunikation at børnene i større grad lærer at aflæse dyrets nonverbale kommunikation altså de aflæser dyrets tegn om det er noget de kan lide eller ej.
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
I følge teksten med Hyllested forklarer de: " Ekskursioner kan for nogle børn være alternative læringsrum, hvor de erfarer noget, de ellers ikke ville have mulighed for" (Hyllested, 2009, s.25).
Derfor skal dyret være tilgængeligt for børnene, men samtidig skal det placeres sådan at dyret ikke bliver stresset. Eventuelt skal det være en pædagog som tager dyret frem når det skal bruges.
Med henblik på valget af vores dyr, har vi gjort os nogle overvejelser omkring at det er et dyr som børnene muligvis har en form for kendskab til, igennem at de har observeret og set/rørt dyret i f.eks. zoo, selv har haft dyret der hjemme eller møder det i deres hverdag i børnehaven
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
Vores tanker er at vi godt kunne tænke os at snakke med børnene om følgende:
- Fødekæden
- Dyrets anatomi og fysiologi
- Levevilkår
- Jord til bord.
5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter
At børnene lærer at håndtere dyret, så det ikke kommer til skade.
Vi vil kigge efter om børnene begynder at bruge nogle faglige begreber om dyret.
At de får en større kendskab til hvordan dyret krop er opbygget.
Litteraturliste
Didriksen, U. (2008). Hvor får børn deres dyreopfattelser fra ?. I: Er dyr til børn - er børn til dyr. (s.27-31). Skoletjenesten Zoologisk Have.
Hyllested, T. (2009). Overvejelser over, hvad det vil sige at lære, når elever
tager uden for skolen. I: Underholdning eller undervisning? : naturfaglige
ekskursioner til eksterne læringsmiljøer i hele skoleforløbet (s. 25-37 af 125).
Frederikshavn: Dafolo.
Kommentarer
Send en kommentar